Det kan være vanskeligt at erkende, at man har stress. Det gør sig især gældende for ledere, idet stress hos ledere fejlagtigt kan tolkes af dem selv eller andre som et resultat af manglende kompetencer til at lede og/eller manglende personlig robusthed til at kunne bevare overblik, delegere, motivere andre, drive processer effektivt og opnå resultater.
Stress hos ledere er ofte tæt forbundet med det ansvar, der ligger i at stå på mål for deres gruppes, afdelings eller virksomhedens resultater, resultaternes kvalitet og effektiviteten hvormed disse resultater frembringes. Ansvaret er på den ene side det, som er tiltrækkende og motiverende i ledelsesrollen. På den anden side, er ansvaret tæt forbundet med afhængigheder til mange andre faktorer, som kan være uden for lederens kontrol. Samtidigt er der ofte forventninger til lederen om innovation, udvikling og effektivisering. Ansvaret er derfor komplekst og kan på den ene side motivere og stimulere og på den anden side udmatte og dræne en leder for energi. Denne dobbelthed kan gøre det vanskeligt at opdage, hvornår belastningen bliver for stor og det bliver derfor let at overse de første tegn på stress.
Sådan genkender du ansvarsstress
Mange ledere undervurderer deres stressniveau og ignorerer de fysiske og psykiske symptomer i situationer med højt arbejdspres over længere tid. I sådanne situationer tager arbejdet og ansvarsfølelsen over og det bliver sværere at tænke rationelt, planlægge langsigtet og prioritere både for sig selv og sine medarbejdere.
Typiske tegn på ansvarsstress i ledelsesrollen er svigtende overblik, nedsat beslutningskraft, bekymringstanker og nedsat tiltro til egne kompetencer til at opnå forventede resultater. For nogle ledere kan det betyde, at fokus primært bliver rettet mod det, som ligger ligefor og alt andet bliver ignoreret. Og for andre ledere betyder det et øget fokus på kontrol og detaljer med nedsat overblik til følge. Reaktionerne varierer fra leder til leder, men fælles for dem er, at reaktionerne ikke kun påvirker dig som leder, men også dine medarbejdere og ofte også private forhold på grund af ændringer i din adfærd.
genfinde balancen i din lederrolle
Ansvarsstress over en længere periode kan reducere kvaliteten og effektiviteten af din ledelse, hvilket mange ledere forsøger at modvirke ved at arbejde mere, hårdere og sætte meget høje standarder for sig selv og andre. Det kan hurtigt medføre en stræben efter perfektion og kontrol som blot forstærker belastningen.
Du bør derfor tage dine signaler på ansvarsstress alvorligt og genfinde balancen i din lederrolle, så du kan lede dine medarbejdere bedst muligt og genfinde en sund trivsel.
Stress blandt ledere er støt stigende. Der er ofte en sammenhæng mellem graden af ansvarsstress og organisatoriske forhold, arbejdspres, erfaring med ledelse, lederens personlighed og sociale kompetencer samt operative ledelsesstil.
Adfærd:
Fysiske:
Mentale:
Louise Bergøe
Håndtering af ansvarsstress kan læres
Med udgangspunkt i dine ressourcer og symptomer på ansvarsstress introduceres du til metoder, som trinvis kan støtte dig til at genvinde den mentale balance som leder samt minimere dine symptomer. Vi kortlægger din psykologiske kompetenceprofil ift. ledelse, så du kan balancere dine erfaringer, motivation, værdier og kompetencer op imod de organisatoriske forventninger og rammer. Der kommer til at være fokus på de faktorer og årsager, som aktiverer din ansvarsstress, samt fokus på at identificere de mestringsstrategier, som virker bedst for dig. Du kan forvente at skulle øve forskellige metoder løbende.
Styrkelse af self-efficacy til at kunne lede
Self-efficacy i forhold til ledelse er en betegnelse for din tiltro til egen effektivitet og evner til at udøve ledelse, såsom at uddelegere, træffe beslutninger og motivere andre og derved opnå succes for dig selv og virksomheden. Graden af self-efficacy er tæt forbundet med færdigheder, evner, positive erfaringer og motivation. Lav self-efficacy i forhold til at kunne præstere og negative tanker om egne evner i forhold til at udøve ledelse er væsentlige faktorer for udvikling af ansvarsstress. I forløbet vil der være fokus på at højne din self-efficacy i forhold til ledelse.
Udgangspunktet for et erhvervspsykologisk forløb omkring ansvarsstress er altid en kombination af hensyntagen til dine personlige oplevelser og de organisatoriske forhold. Vi vil i forløbet udforske de ydre organisatoriske rammer og vilkår for din lederrolle og finde mulige ændringer og alternativer, så du kan håndtere dine stresssymptomer og genfinde balancen og arbejdsglæden.
indledende afdækning af din psykologiske kompetenceprofil og dine personlige forventninger til ledelsesrollen
vurdering af grad og omfang, samt identifikation af faktorer, som udløser dem
om faktorer og forhold som udløser ansvarsstress, dine reaktioner og hvordan du takler dine personlige udfordringer
til at håndtere aktuelle belastning og forebygge fremtidige symptomer på ansvarsstress
højere grad af ledelses self-efficacy og tiltro til egne kompetencer til at håndtere og ændre på de faktorer, som påvirker din trivsel og effektivitet i lederrollen
Et forløb hjælper dig til at bryde følelsen af ensomhed omkring din situation, finde nye positive handlemuligheder til at håndtere og afhjælpe dine symptomer her og nu og på sigt kunne bruge læring fra forløbet til at nå at stoppe op og ændre på det, der belaster dig, inden det går galt igen.
De forskellige processer i forløbet støtter dig til en bedre og sund mental trivsel. Samtidigt bliver læring og nye redskaber vigtige elementer i fremtidig forebyggelse af ansvarsstress, så det ikke forstyrrer dig i rollen som leder eller påvirker din generelle mentale trivsel negativt.
Mental balance samt trivsel og succes i lederrollen kræver: